Wunderlist
Wat is Wunderlist?
Wunderlist is een hele gebruiksvriendelijke organiser, die gebruik maakt van een login en een synchronisatie via de Cloud om al je afspraken te beheren op eender welk toestel. En via de categorieondersteuning kan het gemakkelijk voor zowel werk- als privédoeleinden gebruikt worden. En dit allemaal tegelijk.
Wat is de kostprijs en welke devices ondersteunen dit?
Wunderlist is een gratis programma dat op quasi alle platformen ondersteund wordt, dit gaande van de vaste pc tot de smartphone.
Je kan het downloaden via de site van Wunderkinder:
http://www.6wunderkinder.com/wunderlist/
Daar zie je meteen dat het ondersteund is op volgende platformen:
– Mac Os X
– Windows
– Ipad
– Iphone
– Android
– Linux
– In browser (dus ook toegang via publieke pc’s)
Dit zowel in 32- als in 64-bits versie.
Wunderlist in actie:
In dit voorbeeld zal ik wunderlist downloaden en installen op een pc en een iphone.
Op de pc:
Kies Run (of kies save als u het bestand wil bewaren)
Next
Agree, next
Mag standaard zo blijven staan, next
Install!
Ja ik wil dat uitvoeren
Finish!
Dan openen we de eerste keer Wunderlist en registreren we ons. Dit moet maar eenmalig gebeuren.
Simpelweg een emailadres + paswoord invullen is voldoende om met wunderlist aan de slag te gaan.
Hou er wel rekening mee dat als je de lijst gaat delen met andere mensen, je geen persoonlijk wachtwoord moet gebruiken. Gezien dit wachtwoord dan moet doorgegeven worden aan de andere mensen die de lijst gaan gebruiken.
Vul je gegevens in en klik op Register
Je krijgt dan een standaard inbox met 8 taken, waarvan 1 voltooid.
Dit zijn allemaal voorbeeldtaken die elk handige tips tonen om gemakkelijk de wunderlist te kunnen gebruiken. Je mag zelf kiezen of je ze al dan niet bijhoud. In mijn geval gaan ze weg.
Als je met de muis over 1 van de taken gaat, dan zie je de opties in de rechterkant verschijnen:
De opties zijn van rechts naar links respectievelijk Datum invoegen, bewerken en verwijderen.
Bij de optie Datum invoegen krijg je simpelweg een kleine kalender waarin je een bepaalde datum kan aanduiden. Dit om een bepaalde deadline of herinnering te zetten. Dit is vooral ook handig als je een taak aanmaakt die pas op een bepaalde datum uitgevoerd moet worden.
De bewerken optie is dan om de taak van extra info te voorzien. In dat veld kan quasi oneindig veel informatie opgeslagen worden. Er is wel geen opmaak ondersteuning, alsook geen foto ondersteuning.
De laatste optie is dan weer redelijk duidelijk. Hiermee verwijder je de taak. Je krijgt wel nog een extra waarschuwing, dit om ervoor te zorgen dat niets per ongeluk wordt verwijderd.
In dit voorbeeld kan je ook nog zien hoe je items kunt ‘vlaggen’
Dit wil zeggen, de items als belangrijk markeren, waardoor die altijd bovenaan de lijst staan, en er ook meteen uitspringen met dat rode lint erbij.
Wunderlist kan op meerdere plaatsen worden gebruikt. Daarom is het dan ook best dat de verschillende taken hun eigen lijst krijgen. In dit voorbeeld hou ik het simpel. een algemene inbox voor aparte zaken (die bestaat al), en daarnaast een lijst voor thuis en voor het werk.
Klik op lijst toevoegen en er verschijnt direct een nieuwe optie in de lijst waarvan je de naam kan instellen:
We noemen deze lijst dus Werk, en voegen dan nog een lijst toe met de naam Thuis. De standaard inbox verander ik ook naar de naam Algemeen, dit kan ik doen door simpelweg te dubbelklikken op de naam en die dan aan te passen.
Nu kunnen we een paar taken gaan aanmaken.
Eerst klik je op de gewenste lijst, waarna je bovenaan een taak toevoegt:
In dit voorbeeld maak ik een taak aan voor thuis met als onderwerp: afprinten foto’s familie voor in fotoalbum
Druk op enter en de taak verschijnt meteen er onder voor verdere aanpassing.
Wij willen bijvoorbeeld dat de taak pas morgen moet afgehandeld worden. We klikken op het klokje in de rechterkant en kiezen de volgende dag als datum.
We zien de taak nog steeds staan maar dit komt omdat de lijst nog niet gefilterd is. Voor we dat doen gaan we nog een paar extra taken aanmaken met verschillende data.
Van zodra we een taak instellen met einddatum op vandaag. Krijg je een melding onderaan in de filter die toont hoeveel taken er vandaag lopen.
De Filterbalk heeft volgende eigenschappen (van links naar rechts):
– Synchroniseren
(dit gebeurt automatisch maar kan handmatig worden uitgevoerd door er op te klikken)
– Alles, door hierop te klikken krijg je een volledig overzicht van alle taken uit alle lijsten.
– Met ster, door hierop te klikken krijg je enkel de taken te zien die ‘gevlagd’ zijn
– Voltooid, door hierop te klikken krijg je enkel de voltooide taken te zien.
– Vandaag, morgen,Komende 7 dagen, later en zonder datum. Die wijzen zichzelf een beetje uit en tonen dus enkel de taken van die bepaalde datum.
Het bewerken van een Taak:
Nu We al deze info hebben gaan we eens kijken wat onze smartphone er mee zal doen. In dit voorbeeld gebruiken we de Iphone. We gaan in de app store zoeken naar Wunderlist en downloaden (gratis!) de app.
Bij het inloggen zien we meteen dat alle gegevens al gesynchroniseerd zijn.
Als we op het tabblad Vandaag drukken zien we de taken die vandaag af moeten.
We kunnen de taak openen en alle details aanpassen.
Hier kan je dan ook de notitie volledig lezen/bewerken die we daarnet hebben aangemaakt
Als we de taak afvinken dan komt die doorzichtig te staan.
Dit is wat je krijgt als alle taken voltooid zijn.
Bij het tabblad meer kan je nog al volgende zaken kiezen:
Als we dan terug naar onze pc gaan zien we dat de status up to date is.
De volgende dag krijgen we dan dit te zien:
De ene taak is voltooid op gisteren. De andere taken geven nu een melding aangezien we die gisteren gepland hadden voor vandaag.
Nog een extraatje is dat je kan kiezen tussen 12 verschillende backgrounds om je list te personaliseren:
Mochten er nog vragen zijn, aarzel niet van contact op te nemen.
Beste,
Bedankt voor het overzichtje met uitleg. Ik vind echter niet terug hoe ik mijn voltooide taken kan wissen. Sinds de nieuwe versie blijven ze staan en het duurt dan ook lang om het programma te laden met al die info. Kan je mij helpen?
Bedankt!
Beste Lobke,
Bedankt voor de reactie. Het is wel even geleden dat ik deze post gemaakt heb dus het is inderdaad al heel wat veranderd.
Om een voltooide taak te verwijderen:
– tap rechtsboven op het pijltje
– kies de optie “bewerken”
– duid de taken aan die je wil verwijderen
– tap rechtsonder op “verwijderen”
Mocht het niet duidelijk zijn, laat het me weten en dan zal ik foto’s uploaden.